Ondernemerschap is bepaald geen makkie. Als ondernemer heb je elke dag te maken met uiteenlopende uitdagingen om succesvol te worden en te blijven in een competitieve wereld.
Deze uitdagingen variëren van commercieel tot organisatorisch tot persoonlijk tot financieel. En hoewel er vele tools en andere hulpmiddelen zijn om deze uitdagingen te tackelen, hebben veel ondernemers toch met deze uitdagingen te maken.
In dit blogartikel vind je een lijst met 10 ondernemersuitdagingen én hoe er mee om te gaan.
1. Cash flow
“Cash is king”. Een positieve cash flow is de ruggengraat van elke business. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Je krijgt in je bedrijf te maken met klanten die laat betalen, of opdrachten die uitgesteld worden, of klanten die een betalingsregeling met je willen treffen. Oftewel, wachten op je geld. En hoewel je in de meeste gevallen weet dat het wel gaat komen, heb je te maken met verplichtingen waar je wél direct aan moet voldoen: betaling van salarissen, huur, inkoop etc.
Hoe zorg je ervoor dat je cash flow in orde is? Hier een paar tips:
- Eerst betalen, dan leveren. Laat je klanten vooruitbetalen. Zeker online is dat heel gebruikelijk.
- Laat je klanten een aanbetaling doen. Beter een deelbetaling dan geen betaling.
- Verkort de betalingstermijn van je facturen. Zo komt de betaling sneller binnen of, in het geval dat je klant toch niet direct betaalt, je kunt sneller achter de betaling aan gaan.
- Vraag jouw eigen leveranciers om hun betalingstermijn te verlengen. Dat geeft jou tijd om je eigen betalingen te innen en jouw leveranciers toch op tijd te betalen.
- Kies je klanten zorgvuldig. Het werkt zoveel beter wanneer je met klanten werkt die er dezelfde waarden en principes op na houden. Plus: doe een kredietwaardigheidscontrole op je grootste afnemers met de grootste risico’s.
- Overweeg een lening af te sluiten op het moment dat je die nog niet dringend nodig hebt. Banken zijn sneller geneigd je een lening te verstrekken wanneer je business goed loopt. Zo heb je wat vet op de botten voor tijden waarin het slechter gaat.
2. Time management
Net zoals cash king is, is tijd geld. Als ondernemer heb je een enorme hoeveelheid aan taken op je bordje liggen, waar je allemaal en vaak tegelijkertijd tijd aan te besteden hebt. Het is dan zaak om duidelijkheid en overzicht te creëren. Een paar tips:
- Stel doelen die je vervolgens opbreekt in kleinere doelen. Jaardoelen, maanddoelen, en wellicht zelfs weekdoelen. Op basis van deze doelen maak je een dagelijkse takenlijst. Door gefocust te werken aan je takenlijst werk je toe naar het realiseren van je doelen.
- Elimineer die taken die niet bijdragen aan je doelen.
- Stel prioriteiten met betrekking tot je taken.
- Delegeer
- Gebruik een tool als Trello, Zapier, Google Calendar, Monday, etc om je dagelijkse activiteiten te beheren. Een aantal van deze tools zijn gratis, andere zijn betaald. Een eenvoudige oplossing om orde in de chaos aan te brengen.
3. Delegeren
Voor veel ondernemers een dagelijkse worsteling: delegeren. Je weet dat het moet als je wilt groeien, maar je krijgt het niet georganiseerd. Met als gevolg dat je vastloopt. Je komt nou eenmaal niet echt verder als je in je eentje opereert. Het is nodig om mensen in te huren, taken te outsourcen en te delegeren, én heel belangrijk, om deze mensen te ‘empoweren’ om fantastisch werk te doen. Huur echt goeie mensen in. Zeer waarschijnlijk doen ze hun werk niet precies zoals jij het zou doen, maar dat wil niet zeggen dat ze niet dezelfde of betere resultaten behalen.
4. Geduld
Je ziet het wel eens, een bedrijf dat ogenschijnlijk een ‘overnight success’ is. Van de ene op de andere dag staat het bedrijf in de schijnwerpers met hun succes.
Zo’n ‘overnight success’ is niet wat het lijkt, het is de uitkomst van consistente, kleine inspanningen die langdurig zijn gedaan. En dan heb je het over sales, marketing, pr, financiën en organisatie. Het is de aanhouder die wint. Het komt helaas vaak voor dat ondernemers stoppen nét voor de grote klap.
Als ze het een dag, een week, een maand langer hadden volgehouden, dan was het resultaat er geweest. Vaak beter en groter dan gedacht. Dus wees geduldig en zet door. Het is het waard.
5. Een niche kiezen
Je kent de markt als je broekzak. Maar ken je ook de niches binnen jouw markt? En weet je welke niche het meest winstgevend is? Het kiezen van de beste niche voor jouw product en bedrijf is een exercitie die je serieus mag aanpakken en die je focus en resultaat oplevert. Enkele tips:
- Doe een SWOT analyse. Door de sterktes en zwaktes van je bedrijf in kaart te brengen, samen met de kansen en bedreigingen uit de markt, wordt het duidelijk wat de meest rendabele niche is voor jou.
- Doe marktonderzoek en doorgrond je klanten: demografie, psychografie, behoeften, concurrentie, etc.
- Vraag om hulp van iemand die jouw markt goed kent, en doe bovenstaande analyses gezamenlijk.
6. Een marketing strategie kiezen
Geweldige marketing strategieën leiden tot geweldige bedrijven. Maar marketing is in veel gevallen niet de kernvaardigheid of -activiteit van een ondernemer. Het kiezen van de juiste klanten, het bestuderen van de concurrentie, een business plan maken, de beste marketingplatforms kiezen; allemaal zaken die een zekere mate van expertise vragen. Hoe pak je dit aan?
- Verdiep je in wat marketing voor jouw bedrijf kan betekenen. Het is niet heel moeilijk, als je weet hoe het moet. Wanneer je weet welke fouten maar beter kunt voorkomen, kun je stappen zetten om resultaatgerichte marketing in te zetten.
- Outsource het kiezen van een marketing strategie aan een marketing specialist. Werk samen aan het ontwikkelen van een marketingplan dat in lijn is met jouw budget.
7. Omgaan met de concurrentie
De kans is groot dat je niet de enige aanbieder bent in jouw markt, er zijn meerdere spelers in het veld. Je loopt dan ook mogelijk tegen uitdagingen aan als het behouden van je klanten, prijsconcurrentie en het managen van je merkidentiteit in de markt.
Tips om je concurrentie voor te zijn:
- Weet wie je concurrenten zijn, bij voorkeur voordat je je in de betreffende markt begeeft.
- Zorg dat je een goede branding en merkidentiteit ontwikkelt, om je te onderscheiden van je concurrenten.
- Kies een niche, zo heb je met minder concurrenten te maken.
- Bied de allerbeste kwaliteit met jouw producten en diensten.
- Onderhoud een persoonlijke relatie met je klanten en je leveranciers.
8. Omgaan met tegenvallers, obstakels en teleurstellingen
Als je niet sterk in je schoenen staat, kunnen tegenvallers, obstakels en teleurstellingen je flink van je a propos brengen. En je ontkomt er niet aan als ondernemer. Het is belangrijk om vertrouwen te hebben in jezelf, je doelen, je plannen en je medewerkers. Een paar tips:
- Zorg dat je je omringt met mensen die je steunen; familie, vrienden, zakenrelaties.
- Onderhoud goede relaties met andere ondernemers en leer van hun ervaringen.
- Deel je grote doelen op in kleinere doelen en wees trots en blij wanneer je weer een doel behaalt.
9. De balans tussen perfectie en vooruitgang
Hoewel de meeste ondernemers actiegericht zijn, worstelen er ook veel met een zekere neiging tot perfectionisme en besteden veel (te veel?) tijd en aandacht aan details. Ja, natuurlijk is het belangrijk om kwalitatief goed werk te leveren, maar je blind staren op de details leidt niet tot resultaat. Daarvoor moet je in actie komen.
Niet alleen geeft het doen van acties beter resultaat, het geeft je ook een groter gevoel van voldoening als je ziet wat je allemaal voor elkaar krijgt.
“Done is better than perfect”.
10. Je eigen ego
Je wilt succesvol zijn met je bedrijf. Om tot dat succes te komen ben je als ondernemer dienstbaar aan je bedrijf. Dat klinkt een beetje vreemd wellicht, maar zo werkt het: je doet wat nodig is om je bedrijf te laten groeien en te laten floreren.
Om succesvol te worden en te blijven heb je een zekere mate van ego nodig, je wilt tenslotte iets in de wereld neerzetten. Het is echter wel zaak om je ego onder controle te houden, té veel ego zorgt voor fouten, slechte (kostbare) beslissingen, de verkeerde priotiteiten en vormt een gevaar voor de relaties die je hebt met mensen in je bedrijf en in je leven.
Wil je succesvol blijven met je bedrijf, hou dan je ego onder controle.