De één vindt social media geweldig en is er meerdere keren per dag mee bezig, de ander weet niet waar te beginnen. Die is het liefst met klanten en ondernemen bezig.
Zichtbaarheid op social media kan echt zorgen voor groei binnen je netwerk en ook daadwerkelijk tot betere zichtbaarheid van je organisatie. Het is wel belangrijk dat je regelmatig een bericht post en reageert. Ik hoor je al denken: “Moet ik daar zo’n duur bureau voor inhuren?” Nee, dit hoeft zeker niet. Wij geven je graag drie tips hoe je dit kunt oppakken, zonder dat het je heel veel tijd kost.
- Met welk social media kanaal ga je beginnen?
Voor iedere startup is het goed om eerste te bedenken wie je wil bereiken via social media en wat je wil laten zien. Dit is voor iedere startup anders. Het hangt er vooral vanaf wie jouw klant is en wat jouw bedrijfsactiviteiten zijn. Ben je gericht op producten of diensten die je graag door middel van een afbeelding wil laten zien, bijvoorbeeld grafisch ontwerper, autohandelaar of je hebt een kunstatelier? Dan is Instagram een ideale kans om met afbeeldingen jouw producten onder de aandacht te brengen. Ben je vooral b2b gericht, dan is LinkedIn een mooi kanaal om mee te starten.
Dus, bedenk goed wie je wil bereiken en wat je wil laten zien.
- Maak een contentkalender
Vaak begint iemand heel enthousiast met social media. Na het plaatsen van een paar berichten, vergeet je het een keer en ineens ben je drie weken verder en heb je er niet naar gekeken. Maak daarom een contentkalender, zodat je regelmatig een bericht plaatst. Bepaal daarin zelf hoe vaak je dit wil doen. Dit kan drie keer per week, maar om te starten is één bericht per twee of drie weken helemaal niet vreemd.
Er zijn allerlei dure en minder dure tools om zo’n contentkalender te maken. Je kunt ook heel eenvoudig starten in Excel. Kies datgene wat het beste bij jou past.
- Zorg voor herkenbaarheid
Natuurlijk wil je graag dat mensen weten wie je bent en wat je als startup doet. Zorg daarom voor herkenbaarheid van je berichten. Als je een afbeelding gebruikt, plaats daar bijvoorbeeld altijd rechts bovenin je logo. Gebruik altijd dezelfde schrijfstijl in tekstberichten, bijvoorbeeld altijd de jij-vorm of juist de u-vorm. Hoe meer eenheid je gebruikt, hoe beter je herkenbaar bent.
Bovenal: maak van je social media een strategie. Social media kan je veel volgers opleveren, maar uiteindelijk wil je met deze volgers een klantenkring creëren. Op social media heb je geen eigenaarschap van de vindbaarheid van jouw bericht. Social media bepaalt hoe de tijdlijn van jouw volgers eruit ziet. Dat betekent dat jouw bericht door gemiddeld 10% of minder van jouw volgers wordt gelezen. Verwijs daarom naar je website, e-book, blog, nieuwsbrief etc., zodat jouw volgers een e-mail adres achterlaten en jij ze ook direct kan benaderen.
Ben je ondernemer en heb je vragen rondom jouw marketing of social media strategie meld je aan bij GorkumNext.