Stappenplan voor het zetten van stappen

Stappenplan voor het zetten van stappen

6 december 2021 | Blog

Een ondernemer, zowel StartUp als ScaleUp, moet stappen zetten om te groeien. Kleine stapjes, grote stappen of iets daar tussenin. Zonder stappen te zetten sta je stil. Maar een stap zetten is niet altijd even makkelijk: onzekerheid en/of onervarenheid kunnen je belemmeren in je vooruitgang. Daarom is het goed een stappenplan te maken, want ook (of zelfs juist) voor het zetten van stappen maak je een plan!

Opdelen
Je wrijft in je handen: de stip op de horizon is gezet. Je weet waar je heen wilt met je organisatie. Maar waar te beginnen? Hoe kom je tot aan die horizon? De stip op de horizon is meestal te ver om in een stap te overbruggen. Deel daarom de weg er naar toe op in kleinere stappen. Die zijn te overzien en zorgen ervoor dat je bij onvoorziene omstandigheden niet de hele route hoeft aan te passen. En bedenk: De Bijenkorf begon ook niet in 1987 met twaalf filialen door het hele land, maar in 1870 als een garen- en bandwinkel met vier man personeel!

Samen
Als je die ene, (te) grote stap hebt opgedeeld in een aantal kleinere, kijk je vervolgens wie of wat je nodig hebt om de volgende stap te kunnen zetten. Je hoeft alle stappen namelijk niet alleen te zetten. Er zijn maar weinig ondernemers die hun doel hebben bereikt zonder hulp van anderen. In je persoonlijk netwerk kan je altijd mensen vinden die kunnen en willen helpen om jou die stap te laten zetten. Praat met mensen waarvan je weet dat ze kritische vragen zullen stellen. Bij GorkumNext hebben we speciaal voor StartUps en ScaleUps een groep mentoren beschikbaar die je mogelijk kunnen helpen bij het zetten van een volgende stap. Kijk op www.gorkumnext.nl/alle-mentoren en vind de mentor die past bij de fase waarin jij nu met je onderneming zit.

Lef
Het lijkt zo eenvoudig: als je loopt, zet je meerdere stappen binnen een seconde, zonder erover na te denken. Ook als je over een drempel stapt. Maar iedere stap die je als ondernemer zet heeft gevolgen. Soms zijn die klein, soms groot. Omdat je de gevolgen niet altijd kunt overzien heb je ook lef nodig. Lef om die drempel over te durven gaan en die volgende stap te zetten. Die stap die zo belangrijk is voor de groei van je organisatie. En je hebt maar één seconde lef nodig.

Ik wens je één seconde lef voor iedere stap die je zetten moet!

Christiaan Streefkerk
Merkenbouwer bij BOS Reclame

Connect via LinkedIn